fbpx

Tuntikuvaukset

Viikkokalenteriin pääset tästä ->

Joogatunnit

Jooga sopii kaikille!
Jooga on tuhansia vuosia vanha perinne, jonka alkuperäinen tarkoitus on hiljentää mielen liikkeet. Joogassa yhdistyykin aina hengitys, keho (asanat) ja mieli (meditaatio).
Perinteisesti joogan avulla pyritään parantamaan terveyttä, kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä kehittämään henkistä kasvua.
Nykyään joogamuotoja on valtavasti erilaisia, ja me uskomme, että jokaiselle löytyy sopiva tapa joogata. Meidän joogatuntimme koostuvat alkumeditaatiosta, asanaharjoituksesta ja loppurentoutuksesta. Tunneilla annamme vaihtoehtoja, ja saat tehdä jokaisesta harjoituksesta juuri sinulle sopivan.

Meiltä löytyy kaikki tarvittavat välineet: matot, joogatiilet, vyöt ja bolsterit, joten et tarvitse mukaasi muuta kuin mukavat vaatteet ja halutessasi vesipullon. Toki halutessasi saat ottaa oman maton mukaan.

LEMPEÄ HATHAJOOGA

Vaikeustaso:Helppo

Tunnilla tehdään helppoja, lempeän avaavia ja kehoa vahvistavia asanoita omaa kehoa ja hengitystä kuunnellen. Lempeä hatha parantaa ryhtiä, vahvistaa kevyesti kehon syviä tukilihaksia ja venyttää lempeästi. Samalla mieli rauhoittuu ja läsnäolo vahvistuu. Tunti päättyy meditaatioon.

Tunti sopii kaikentasoisille liikkujille.


VINYASA FLOW

Vaikeustaso: Perustaso

Vinyasajoogassa liikutaan asanoista toiseen sulavasti hengityksen tahtiin. Vinyasa jooga kehittää kehonhallintaa, voimaa ja liikkuvuutta sekä parantaa keskittymistä. Hengitys on tärkeä osa kaikentyyppistä joogaa, ja teemmekin myös paljon hengitysharjoituksia (pranayama), ja kiinnitämme huomiota hengityksen ja liikkeen yhdistämiseen. Tunti tarjoaa dynaamista liikettä ja variaatioita myös hieman enemmän jooganneille.


YINJOOGA

Vaikeustaso: Helppo

Yinjooga rentouttaa ja hoitaa kehoa ja mieltä lempeästi. Tunnilla viipyillään pitkäkestoisissa asanoissa (venytysasennoissa), joissa venytykset kohdistetaan erityisesti kehon sidekudokseen. Tunnilla käytetään apuna bolstereita (putkityynyjä), tiiliä ja vilttejä tukemaan jokaisen oma keho yksilölliseen ja miellyttävän tuntuiseen, lempeään venytykseen. Asanoissa viivytään jopa viiden minuutin ajan, jolloin myös hermosto pääsee palautumaan ja mahdollinen ylivireystila purkautumaan. Tunti päättyy meditaatioon.

Tunti sopii kaikentasoisille liikkujille.

Mukaasi tarvitset lämpimän, joustavan vaatetuksen.


RESTORATIIVINEN JOOGA

Vaikeustaso: Helppo

Restoratiivisen joogan tarkoitus edistää palautumista ja tuoda syvää rentoutumista. Se on hyvin erilaista kuin perinteinen, dynaamisempi jooga, ja vieläkin hitaampaa kuin yinjooga. Restoratiivisessa joogassa yhdessä asanassa viivytään 10-20 minuuttia, ja asanat tuetaan niin hyvin, ettei kehossa ole juuri ollenkaan tuntemusta. Restoratiivisen joogaharjoituksen on tarkoitus antaa aivoille käsky: on aika levätä, ja palautua, päästää irti.

 

LEMPEÄ JOOGA 65+

Vaikeustaso:Helppo
Tunnilla tehdään helppoja, lempeän avaavia ja kehoa pehmeästi vahvistavia asanoita omaa kehoa ja hengitystä kuunnellen. Kiinnitetään huomiota ryhtilihaksiin ja venytetään kehoa lempeästi. Samalla mieli rauhoittuu ja läsnäolo vahvistuu. Tunti päättyy rentoutukseen alustoilla köllötellen.
Liikkeet tehdään seisten, istuen ja konttausasennossa jumppamaton päällä. Asentoja voidaan vaihdella oman kehon tuntemusten ja vaatimusten mukaan.
Tunti hiukan ikääntyneemmille asiakkaille.


MIESTEN JOOGA
Vaikeustaso: Helppo

Miesten omalla joogatunnilla harjoitetaan kehonhallintaa, voimaa ja liikkuvuutta. Tämä tunti sopii hyvin aloittelijoille ja kaikille, jotka haluavat huoltaa kehoa joogan avulla. 

Pilatestunnit

Pilatestuntien perustana on Joseph Pilateksen luoma kehonhallintamenetelmä, jolla kehitetään keskivartalon syviä lihaksia, kehon hallintaa, parannetaan ryhtiä ja liikkuvuutta. Monet saavat hyvän avun tuki-ja liikuntaelinvaivoihin (mm.selkävaivat) pilateksen ansiosta. Opettaja antaa tunneilla liikkeille vaihtoehtoja, joten samoille tunneille voivat osallistua sekä aloittelevat että jo pilatesta pidempään harjoittaneet. Osalla tunneista käytetään myös pienvälineitä.

Matot ja välineet löytyvät meiltä, mukaasi tarvitset vain liikkumiseen sopivat vaatteet ja halutessasi vesipullon.

MATTOPILATES ALKEET

Vaikeustaso: Helppo

Alkeistunnilla tutustutaan pilatekseen metodina, opetellaan perustekniikkaa matolla ja luodaan pohjaa pilateksen harrastamiselle perustason ryhmissä. Tunnilla tehdään sekä alkeis-että perustason harjoituksia pohjautuen pilateksen klassiseen mattosarjaan. Voit käydä alkeistunneilla niin kauan kuin haluat, kuitenkin vähintään 5 kertaa ennen perustason viikkotunteja.

Tunti sopii aloittelijoille.


PILATES

Vaikeustaso: Perustaso

Tunnilla tehdään perustason pilatesliikkeitä ja niihin valmistavia liikevariaatioita tarjoten haastetta myös pilatesta aiemmin harjoittaneille. 

Perustason tunti sopii kaikentasoisille harrastajille. Tunnille voit osallistua mattopilatesalkeet- (väh.5 krt) tai mattopilates-alkeiskurssin jälkeen.

 

PILATES JA KEHONHUOLTO

Vaikeustaso: Perustaso

Tällä tunnilla vahvistetaan keskivartaloa, parannetaan ryhtiä ja huolletaan kehoa aktiivisin liikkuvuusharjoittein.

Perustason tunti sopii kaikentasoisille harrastajille. Tunnille voit osallistua mattopilatesalkeet- (väh.5 krt) tai mattopilates-alkeiskurssin jälkeen.


MIESTEN PILATES

Vaikeustaso:Helppo / sopivan haastava

Miesten omalla pilatestunneilla tutustutaan pilatekseen metodina, opetellaan perustekniikkaa matolla.  Tunnilla tehdään sekä alkeis-että perustason harjoituksia.

Tunti sopii aloittelijoille ja kaikentasoisille liikkujille, jotka haluavat vahvistaa syviä lihaksiaan, parantaa ryhtiään ja lisätä kehonsa liikkuvuutta. Myös aiemmin pilatekseen tutustuneille tarjotaan haastetta!