fbpx

Tuntikuvaukset

Tuntikalenteriin pääset tästä ->

Joogatunnit

Jooga sopii kaikille!
Jooga on tuhansia vuosia vanha perinne, jonka alkuperäinen tarkoitus on hiljentää mielen liikkeet. Joogassa yhdistyykin aina hengitys, keho (asanat) ja mieli (meditaatio).
Perinteisesti joogan avulla pyritään parantamaan terveyttä, kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä kehittämään henkistä kasvua.
Nykyään joogamuotoja on valtavasti erilaisia, ja me uskomme, että jokaiselle löytyy sopiva tapa joogata. Meidän joogatuntimme koostuvat alkumeditaatiosta, asanaharjoituksesta ja loppurentoutuksesta. Tunneilla annamme vaihtoehtoja, ja saat tehdä jokaisesta harjoituksesta juuri sinulle sopivan.

Meiltä löytyy kaikki tarvittavat välineet: matot, joogatiilet, vyöt ja bolsterit, joten et tarvitse mukaasi muuta kuin mukavat vaatteet ja halutessasi vesipullon. Toki halutessasi saat ottaa oman maton mukaan.

LEMPEÄ HATHAJOOGA

Vaikeustaso: Helppo

Tunnilla tehdään helppoja, lempeän avaavia ja kehoa vahvistavia asanoita omaa kehoa ja hengitystä kuunnellen. Lempeä hatha parantaa ryhtiä, vahvistaa kevyesti kehon syviä tukilihaksia ja venyttää lempeästi. Samalla mieli rauhoittuu ja läsnäolo vahvistuu. Tunti päättyy meditaatioon.

Tunti sopii kaikentasoisille liikkujille, ja mainiosti myös aloittelijoille.

 

JOOGA FLOW

Vaikeustaso: Perustaso

Jooga flow-tunnilla harjoitamme vinyasajoogaa, jossa liikutaan asanoista toiseen sulavasti hengityksen tahtiin, keskittyen ja kehoa kuunnellen. Tunti kehittää kehonhallintaa, tasapainoa ja liikkuvuutta sekä parantaa keskittymistä. Hengitys on tärkeä osa kaikentyyppistä joogaa, ja teemmekin myös hengitysharjoituksia (pranayama), ja kiinnitämme huomiota hengityksen ja liikkeen yhdistämiseen. Tunti tarjoaa variaatioita myös jo hieman enemmän jooganneille. Aivan aloittelijoille, joille jooga-asanat eivät ole lainkaan tuttuja, suosittelemme hathajoogaa tai joogan alkeiskurssiamme. Tulevat kurssit löydät: lumiawellness.fi/kurssit/


YINJOOGA

Vaikeustaso: Helppo

Yinjooga rentouttaa ja hoitaa kehoa ja mieltä lempeästi. Tunnilla viipyillään pitkäkestoisissa asanoissa (venytysasennoissa), joissa venytykset kohdistetaan erityisesti kehon sidekudokseen. Tunnilla käytetään apuna bolstereita (putkityynyjä), tiiliä ja vilttejä tukemaan jokaisen oma keho yksilölliseen ja miellyttävän tuntuiseen, lempeään venytykseen. Asanoissa viivytään jopa viiden minuutin ajan, jolloin myös hermosto pääsee palautumaan ja mahdollinen ylivireystila purkautumaan. Tunti päättyy meditaatioon.

Tunti sopii kaikentasoisille liikkujille.

Mukaasi tarvitset lämpimän, joustavan vaatetuksen.


RESTORATIIVINEN JOOGA

Vaikeustaso: Helppo

Restoratiivisen joogan tarkoitus edistää palautumista ja tuoda syvää rentoutumista. Se on hyvin erilaista kuin perinteinen, dynaamisempi jooga, ja vieläkin hitaampaa kuin yinjooga. Restoratiivisessa joogassa yhdessä asanassa viivytään 5-15 minuuttia, ja asanat tuetaan niin hyvin, ettei kehossa ole juuri ollenkaan tuntemusta. Restoratiivisen joogaharjoituksen on tarkoitus antaa aivoille käsky: on aika levätä, ja palautua, päästää irti.


TIETOINEN LIIKE JA MEDITAATIO
Vaikeustaso: Helppo

Tunti alkaa lempeällä niska-hartia-seutua ja selkää hoitavalla liikkeellä. Meditaatio-osuus noin 30 min. vaihtelevalla teemalla. Tauota työpäivääsi tai tule muuten vain rentoutumaan!

Pilatestunnit

Pilatestuntien perustana on Joseph Pilateksen luoma kehonhallintamenetelmä, jolla kehitetään keskivartalon syviä lihaksia, kehon hallintaa, parannetaan ryhtiä ja liikkuvuutta. Monet saavat hyvän avun tuki-ja liikuntaelinvaivoihin (mm.selkävaivat) pilateksen ansiosta. Opettaja antaa tunneilla liikkeille vaihtoehtoja, joten samoille tunneille voivat osallistua sekä aloittelevat että jo pilatesta pidempään harjoittaneet. Osalla tunneista käytetään myös pienvälineitä.

Matot ja välineet löytyvät meiltä, mukaasi tarvitset vain liikkumiseen sopivat vaatteet ja halutessasi vesipullon.

MATTOPILATES ALKEET

Vaikeustaso: Helppo

Alkeistunnilla tutustutaan pilatekseen metodina, opetellaan perustekniikkaa matolla ja luodaan pohjaa pilateksen harrastamiselle perustason ryhmissä. Tunnilla tehdään sekä alkeis-että perustason harjoituksia pohjautuen pilateksen klassiseen mattosarjaan. Voit käydä alkeistunneilla niin kauan kuin haluat, kuitenkin vähintään 5 kertaa ennen perustason viikkotunteja.

Tunti sopii aloittelijoille.


PILATES PERUSTASO

Vaikeustaso: Perustaso

Tunnilla tehdään perustason pilatesliikkeitä ja niihin valmistavia liikevariaatioita tarjoten haastetta myös pilatesta aiemmin harjoittaneille. 

Perustason tunti sopii kaikentasoisille harrastajille. Tunnille voit osallistua mattopilatesalkeet- (väh.5 krt) tai mattopilates-alkeiskurssin jälkeen.

 

PILATES JA KEHONHUOLTO

Vaikeustaso: Perustaso

Tällä tunnilla vahvistetaan keskivartaloa, parannetaan ryhtiä ja huolletaan kehoa aktiivisin liikkuvuusharjoittein.

Perustason tunti sopii kaikentasoisille harrastajille. Tunnille voit osallistua mattopilatesalkeet- (väh.5 krt) tai mattopilates-alkeiskurssin jälkeen.