fbpx
Lumia Wellness - pilates - apua selkäkipuun

Selätän selkäkipujani pilateksella

Tässä blogipostauksessa Piia kertoo tarinansa selkäkivuistaan, ja millä keinoilla pitää ne kurissa vaikeasta diagnoosista huolimatta.

Oma selkäoireiluni alkoi reilu kymmenen vuotta sitten toistuvilla noidannuolilla ja alaselän kipuna. Huomasin erityisesti kolmannen synnytyksen jälkeen keskivartaloni olevan todellisen vahvistamisen tarpeessa. Selviäminen liikunnanopettajan työssä tuli haastavammaksi. Pilateskursseilla olin käynyt jo tuossa vaiheessa, mutta toden teolla heräsin huolehtimaan selkäni hyvinvoinnista vuoden 2016 tammikuussa, kun minulla diagnosoitiin kookas välilevyn pullistuma, vaikea-asteinen selkäydinkanavan ahtauma sekä aktiivinen välilevyrappeuma useassa nikamavälissä. Sain leikkausajan kesälle 2016 toisen jalkani oltua osittain puuduksissa usean kuukauden ajan ja kun monenlaista fysioterapiaa oli kokeiltu. Fysioterapiasta sainkin helpotusta ja mm. pilatestyyppisiä harjoitteita kotiläksyksi.

Ennen suunniteltua selkäleikkausajankohtaa lomailin pitkään Välimeren lämmössä, vesijuoksin ja tein pilatesharjoitteita pari kertaa päivässä ja kuin ihmeen kaupalla jalkani puutuneisuus alkoi vähitellen hellittää. Selkäleikkaukseni peruttiin leikkauspäivän aamuna keskusteltuani pitkään leikkaavan lääkärin kanssa. Apua oli toki pilateksen lisäksi myös ajan kululla – pikkuhiljaa aika saattaa parantaa ja tässä onnellisessa tapauksessa se sai pullistuman rusinoitumaan ihan itsekseen.

Selkäkipuiluuni vaikutti omalta osaltaan myös kova stressi. Kun rakkaan isäni muistisairaus diagnosoitiin tammikuussa 2016 pitkän oireilun ja epätietoisuuden jälkeen, selkäni romahti lopullisesti ja sain edellä mainitut diagnoosit selkäkivuilleni. Sattumaa tai ei, huoli ja suru ovat selkeästi voimistaneet kokemustani selkäkivusta. Niiden johdosta kivun sietokykyni on madaltunut. Koen, että aiempien vuosien huoli ja nykyhetken suru rakkaan läheisen menetyksestä asuvat tukirangassani. Lisäksi selkäoireet kulkevat meillä suvussa, rankani on geneettisesti notko ja mikäli esimerkiksi stressistä tai sairastelusta johtuen syvät lihakseni pääsevät heikentymään, olen armotta kivun heikentämä. Erään fysiatrian erikoislääkärin sanoin; “Mikäli et vahvistaisi keskivartaloasi säännöllisin harjoittein, näillä diagnooseilla olisit jatkuvasti kipeä ja vuoteen oma.”

“Tarvitsen elämääni pilatesta, lempeää joogaa, rentoutumisharjoitteita, hyväksymistä ja rakkautta.”

Aaltoileva selkäkipu on läsnä elämässäni aina, mutta olen oppinut elämään sen kanssa. Silti voin olla positiivinen, nauttia pienistä hetkistä ja jokaisesta päivästä. Aktiivinen rappeuma ja selkäydinkanavan ahtauma muistuttavat itsestään päivittäin ja selkäni on hyvin jäykkä aamuisin. Tarvitsen elämääni pilatesta, lempeää joogaa, rentoutumisharjoitteita, hyväksymistä ja rakkautta. Olen jopa vaihtanut alaa toteuttaakseni unelmaani pilates-ja jooga-ja mindfulnessohjaajana sekä syvärentoutushoitojen parissa. Onnella ei ole rajaa saadessani elää unelmaani työssäni Lumia Wellnessillä tällä hetkellä, kohdata erilaisia ihmisiä ja tarinoita, oppia lisää kehon-ja mielenhuollosta ja hoitaa sekä itseäni että muita joka päivä. 

UKK-instituutin sivuilla julkaistussa artikkelissa on uutta tutkimustietoa, joka tukee täysin omaa kokemustani pilateksen hyödyistä selkäkipujen lievittäjänä.

Pilates, voimaharjoittelu, core-harjoittelu ja mind & body -liikunta tehoavat parhaiten pitkittyneeseen selkäkipuun ja siitä aiheutuvaan toimintakyvyn haittaan.

Pidetään huolta itsestämme, siitä tärkeimmästä. <3

– Piia –

Haluaisitko sinäkin kokeilla pilatesta tai joogaa?

Meiltä löydät monipuolisen valikoiman tunteja: www.lumiawellness.fi/tunnit.
Lämpimästi tervetuloa!
Pst.! Pian tarjoamme myös online-tunnit, joille voit osallistua mistä ja milloin tahansa!

Jaa postaus

Facebook
Twitter
LinkedIn

Seuraa meitä somessa

Leave a Comment

Your email address will not be published.